Ozzy Osbourne: «Κατά Φωνή Τρελλού»

27/11/2022

Κατηγορία: Live Favorites

2430

27 Νοεμβρίου 1982. Οκτώ μήνες και οκτώ μέρες από το τραγικό δυστύχημα που πήρε τον Randy Rhoads, κυκλοφορεί ένα διπλό live του σε άθλια επίπεδα αλκοολισμού Ozzy Οsbourne.

 

Όσο αποκρουστικός κι αν απεικονίζεται στο εξώφυλλο, άλλο τόσο θλιβερή και φορτωμένη πόνο, αχαριστία και ευτέλεια ήταν η ζωή του κατά τους μήνες που οδήγησαν στην κυκλοφορία του.
Ο πρόωρος θάνατος του Randy άλλαξε το δισκογραφικό σχεδιασμό, που ήθελε το επόμενο άλμπουμ του Ozzy μετά το “Diary Of A Madman” να είναι ζωντανό. Κάποιες εμφανίσεις είχαν μάλιστα ηχογραφηθεί και έμενε να ολοκληρωθεί η περιοδεία και να γίνει η στουντιακή επεξεργασία. Όμως η περιοδεία δεν είχε ακόμη τελειώσει.
Στις 22 Μαρτίου 1982, ούτε μια βδομάδα μετά το τραγικό ατύχημα, ο David Arden, γιος του Don Arden μεγαλοκαρχαρία προέδρου της δισκογραφικής Jet Records και αδελφός της Sharon (η οποία έχει ήδη διπλαρώσει τον Ozzy και τον μανατζάρει προσπαθώντας με κάθε τρόπο να τον αποσπάσει από το ρόστερ της Jet), αναζητεί αγωνιωδώς αντικαταστάτη. Μέλημα της Jet είναι να ολοκληρωθεί η περιοδεία –υπάρχουν ακόμη εμφανίσεις ενός μήνα.
Βρίσκει τον πρώην κιθαρίστα των Gillan, τον 30χρονο ιρλανδό Bernie Tormé. Αυτός, έχοντας ήδη συμβόλαιο με την Jet Records, στην οποία ο Ozzy οφείλει τον live δίσκο, αρνείται, αφού, έχοντας φάει με το κουτάλι την οικονομική εκμετάλλευση στη μπάντα του Gillan θέλει πλέον να επικεντρωθεί στο τρίτο σόλο άλμπουμ του, με το δικό του συγκρότημα, τους Electric Gypsies.
Όμως οι Arden, εθισμένοι στη λογική της μπίζνας, πιστεύουν ότι το παίζει, προσπαθώντας να ανεβάσει την τιμή, «έτσι κάνουνε όλοι τους οι μουσικοί». Αδυνατώντας να πιστέψουν ότι ο Tormé το εννοεί, του προσφέρουν μια παχυλή προκαταβολή -2.000 δολλάρια κι άλλα τόσα για καθεμιά από τις επόμενες τρεις εβδομάδες- και του χαρίζουν κυριολεκτικά τη θέση του κιθαρίστα στη μπάντα του Ozzy. Άρον – άρον τον φέρνουν στο L.A. και τον βάζουν στο στούντιο.
Με το πού φτάνει εκεί, πέφτει στα νύχια της Sharon. «Δεν θα κατάλαβες καλά. Η συμφωνία είναι για 200 δολλάρια την εβδομάδα. Ο αδελφός μου θά’τανε φτιαγμενος, δεν ξέρει τί λέει». «Μα, μου έχει δώσει την προκαταβολή». «Γι’ αυτό και δε θα πληρωθείς μέχρι να τελειώσεις την περιοδεία, είσαι καλυμμένος και με το παραπάνω», αντιγυρίζει η Sharon (η οποία θα κάνει το καθοριστικό βήμα για να οικειοποιηθεί για καλά τη χρυσοφόρο αλκοολική όρνιθα στις 4 Ιουλίου του ’82 όταν και θα παντρευτεί τον Ozzy).
H μπάντα που υποδέχεται τον Tormé στο στούντιο αποτελείται από τους Don Airey στα πλήκτρα, Rudy Sarzo στο μπάσο (ο οποίος δε μιλιέται και θέλει να την κάνει από το σχήμα του Ozzy το γρηγορότερο, μετά το θάνατο του Randy) και Tommy Aldridge στα τύμπανα. Θα προβάρουν μαζί τρεις μέρες και θα παίξουν για επτά μόλις βραδιές. Αυτές τις εφιαλτικές, όπως αργότερα θα πει ο Tormé, βραδιές, με τον φρικτό ήχο, το ανύπαρκτο δέσιμο και το αταίριαστο για τα κομμάτια δικό του παίξιμο, με το κοινό σοκαρισμένο από την απουσία του τρομερού παιδιού, να βλέπει στο πρόσωπο του Bernie έναν στάντμαν και τον Ozzy να κλαίει, να ξερνάει και να σέρνεται σε κάθε instrumental break πίσω απ’ τη σκηνή, κατεβάζοντας ο,τιδήποτε σε σκόνη και υγρό βρίσκει μπροστά του για να σταθεί όρθιος και να νεκρώσει τον πόνο από την απουσία του Randy, ο ιρλανδός κιθαρίστας τις άντεξε, όχι φυσικά για τα δύο ψωροχιάρικα -τα είχε εξάλλου ήδη τσεπώσει- αλλά για ένα και μόνο λόγο:
 «Ο Ozzy είχε 40 άτομα προσωπικό. Τεχνικούς, roadies, φροντιστές, ανθρώπους για το φωτισμό. Έβλεπα κάτι γίγαντες να έρχονται και να μου ζητάνε να κάνω ό,τι μπορώ για να μην ακυρωθεί η περιοδεία. "Προσπάθησε να μείνεις, man. Έχω οικογένεια πίσω μου"».
 


Η αφόρητη κατάσταση – μουσική ασυναρτησία, αποδιοργάνωση και χάος μπροστά και πίσω από τη σκηνή- τον οδήγησε σύντομα να ανακοινώσει σε Sharon και Ozzy ότι θέλει να γυρίσει πίσω στο Λονδίνο και να ασχοληθεί με το προσωπικό του άλμπουμ. «Οzzy, είναι που ο Bernie θέλει να παίξει διαφορετικό είδος μουσικής» του έλεγε παρηγορητικά η Sharon, μην τυχόν και το πάρει ο τρελλός στραβά και τον βρουν κόκκαλο το επόμενο πρωί απ’ το πιώμα.
Στις 13 Απριλίου 1982, πριν τη συναυλία στο Madison Square Garden, στο εστιατόριο του Sheraton, ο Tormé, παρατήρησε έναν καλοζωϊσμένο νεαρό Καλιφορνέζο – μέλος του rοad crew- που έπαιρνε το πρωϊνό του με μια κιθάρα στη θήκη, ακουμπισμένη όρθια δίπλα του. «Είμαι εδώ γιατί το μάνατζμεντ πιστεύει ότι από στιγμή σε στιγμή θα την κάνεις», του εξομολογείται. Είναι ο 25χρονος Brad Gillis, ήδη μέλος των Night Ranger, ο οποίος και από την επόμενη συναυλία πράγματι τον αντικατέστησε.
 

Ανεξάρτητα αν ο Gillis θα καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια να αποδώσει το δύσκολο σετ που αποτελείται από κομμάτια των δύο πρώτων άλμπουμ του Ozzy και παλιά των Sabbath, o ίδιος ο Οzzy θα βγάλει πάνω του όλη την ανασφάλεια και τη μεθυσμένη αυτοκαταστροφή που νιώθει για την απουσία του Rhoads. Οι παραστάσεις που απομένουν μέχρι το τέλος της περιοδείας είναι ήδη sold-out, όμως ο καθένας στη μπάντα αυτή γνωρίζει καλά ότι είναι προσωρινός. Το πράγμα θα γίνει τραγελαφικό, όταν οι άνθρωποι της Jet Records, δηλαδή οι Arden, έχοντας πληροφορηθεί ότι οι Black Sabbath με τον Dio στα φωνητικά έχουν προγραμματίσει να κυκλοφορήσουν ένα διπλό ζωντανό δίσκο λίγο πριν τα Χριστούγεννα, αποφασίζουν ότι πρέπει να προηγηθούν.
Κλείνουν για δυό βραδιές το The Ritz της Νέας Υόρκης, 26 και 27 Σεπτεμβρίου 1982, όπου η μπάντα θα παίξει αποκλειστικά και μόνο κομάτια των Sabbath, τα οποία θα ηχογραφηθούν και κυκλοφορήσουν σε διπλό live δίσκο πριν αυτόν των ανταγωνιστών τους. Ο Max Norman, παραγωγός του Ozzy μέχρι και τότε, γνωρίζει την άθλια κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο τραγουδιστής και συνιστά, για ασφάλεια, να ηχογραφηθούν δύο πλήρη σετ στην απογευματινή πρόβα πριν τις κανονικές εμφανίσεις, ώστε να μπορεί ο ίδιος αργότερα  να αποσπάσει μια αξιοπρεπή ερμηνεία, συνδυάζοντας τις ηχογραφήσεις.



Η φωνή του Ozzy, πέρα από τα εφέ με τα οποία είναι όπως πάντα φορτωμένη, έχει ηχογραφηθεί σε τουλάχιστον τρία από τα 12 κομμάτια σε κείνη την πρόβα, με τις αντιδράσεις του κοινού γραμμένες από πάνω. Στην πρόβα αυτή ο Ozzy εμφανίζεται με το κεφάλι ξυρισμένο γουλί – κατόρθωμα μερικών ημερών πριν, ενώ βρισκόταν σε κατάσταση υπερδιέγερσης. Δεν μπορεί να σταθεί όρθιος, χύνεται σ’ ένα κάθισμα στη μέση της σκηνής και επειδή ξεχνάει τα λόγια των τραγουδιών, καταλήγει να τα λέει διαβαστά από ένα αναλόγιο. Η απόδοση της μπάντας στα Sabbathικά έπη είναι σε σημεία απροσδόκητα ανανεωτική (αν εξαιρέσουμε το Children Of The Grave, που αρνείται να παιχτεί από οποιονδήποτε πλην του Iommi), αν τουλάχιστον ο πεπειραμένος ακροατής αφεθεί και επιλέξει να αγνοήσει όλα όσα σήμερα ξέρουμε ότι προηγήθηκαν.
Όλοι οι συντελεστές του δίσκου δε θα ξαναβρεθούν ποτέ μαζί. Ο Brad Gillis θα γυρίσει στους Night Ranger που βδομάδες αργότερα θα κυκλοφορήσουν το ντεμπούτο τους (δισκάρα). Ο Rudy Sarzo θα γυρίσει στους Quiet Riot με τους οποίους έναν χρόνο αργότερα θα βρεθεί στο Νο 1 του Billboard και θα βρίζει τον Ozzy επί συνεχόμενα χρόνια, θεωρώντας τον υπαίτιο – αδιευκρίνιστο ακριβώς για ποιους λόγους- του θανάτου του φίλου του, εκείνο το μοιραίο πρωϊνό του Μαρτίου. Ο Tommy Aldridge, η αειθαλής αυτή μηχανή του ρυθμού, θα δώσει τα επόμενα χρόνια τα σκληρά, ακριβή και ορμητικά του τύμπανα σε πλειάδα δίσκων και live σχημάτων, από τους Whitesnake και Gary Moore ως Vinnie Moore και House Of Lords.
Άσχετα αν ο μονίμως σε κατάσταση ελαττωμένου καταλογισμού Ozzy λίγο καιρό αργότερα θα αποκηρύξει το άλμπουμ, το “Speak Of The Devil”, με ένα από πλέον εσκεμμένα αηδή εξώφυλλα στην ιστορία των ροκ δισκογραφημάτων που φρίκαρε κάθε γονιό από την Ομάχα μέχρι τη Γη του Πυρός, θα κυκλοφορήσει τελικά πριν το “Live Evil” των Sabbath και σε λιγότερο από ένα μήνα θα γίνει πλατινένιο στην Αμερική (US#14, UK#21).
Τα καλύτερα και τα χειρότερα ήταν όλα, μα όλα, αδιόρατα ακόμη, μπροστά του.
 
Παναγιώτης Παπαϊωάννου
 

 

// Old Time Rock

// Live Favorites