Tina Turner: Break Every Rule (δερ ιζ)
Friday

26Nov

Tina Turner: Break Every Rule (δερ ιζ)

Δημοσιεύθηκε από:

26/11/2021

Κατηγορία: To Be A Rock And Not To Roll

3126
«Μετά το πετυχημένο ντουέτο που κάναμε στο “Tonight”, το κομμάτι του Iggy, ζήτησα από τον David να γράψει ένα κομμάτι για μένα.
Κάτι ανάλογο με το Putting Out Fire, του είπα και κείνος, αμέσως είπε ναι. Να πω την αλήθεια, είχα τις αμφιβολίες μου αν θα συνέβαινε ποτέ. Οι καλλιτέχνες, μ’ όλη τους την καλή πρόθεση, λένε ότι θα κάνουν κάτι, όμως μετά μπλέκουν με διάφορα στην καριέρα τους και ξεχνούν. Οι καλλιτέχνες γενικά, όι όμως κι ο David .  Κάτι μήνες αργότερα, με παίρνει τηλέφωνο. Βρίσκόταν σε κάποιο μέρος –δε θυμάμαι- κι έκανε σκι.
«Έχω γράψει ένα σπουδαίο κομμάτι για σένα. Λέγεται “Girls”. Είναι πολύ ακατέργαστο, όπως το θέλεις. Και…» πρόσθεσε με νόημα «αν δεν σου αρέσει, θα το πώ εγώ». 
Για μισό λεπτό, λέω από μέσα μου. Για να λέει ότι το θέλει για τον εαυτό του, θα είναι καλό! Όταν κάποιος προσπαθεί να γράψει κάτι ειδικά για να το τραγουδήσω εγώ, του λέω, μη γράφεις για μένα. Είναι καλύτερο να το τραγουδήσεις εσύ, να το ακούσω, να νιώσω πόσο αφορά εσένα! Για μένα είναι καλύτερο, μπορώ πιο εύκολα να ταυτιστώ με κάτι που αφορά βαθιά εσένα και μόνο! Όταν έφτασα να ηχογραφήσω το “Girls” μου πήρε λίγο χρόνο, όμως τελικά ένιωσα την οικουμενική του δύναμη. Μου αρέσει αυτά που λέει για τις γυναίκες. Ότι είναι δυνατές, μυστηριώδεις. Εξάλλου, αυτό είναι που με συναρπάζει στη μουσική του David. Πάντοτε με κάνει να σκέφτομαι».
Την τελευταία φορά που τον είδα, έδινε συναυλία στις Βρυξέλλες. Πέρασα από το καμαρίνι του μετά το τέλος της και μιλήσαμε. Μιλήσαμε, είχαμε καιρό να τα πούμε,. Η επίσκεψή μου ήταν σύντομη, ευγενική. Έκρυβε τόσο καλά απ΄όλους ότι ήταν άρρωστος. Πού νά’ξερα ότι θά’ ταν η τελευταία φορά που θα τον έβλεπα. Ότι εκείνη η συνάντηση θα ήταν ο «τελευταίος μας χορός», ο ύστατος αποχαιρετισμός.
“Love You Tina”, μου χαμογέλασε.
“Love You, David”, απάντησα.
Τώρα που το σκέφτομαι, νιώθω πολύ ευτυχισμένη που ήταν αυτές οι τελευταίες λέξεις που ανταλλάξαμε».
Αυτό είναι το “Girls”, ένα από τα όχι και τόσο «γνωστά» κομμάτια που κοσμούν το “Break Every Rule”, τον επόμενο δίσκο της 46χρονης Tina Turner μετά την τεράστια επιτυχία του “Private Dancer”.



Όσον αφορά τον υπόλοιπο δίσκο, είναι αξιοθαύμαστο πόσο καλά στέκει και σήμερα, αφού για την προετοιμασία του είχαν συμπράξει οι καλύτεροι συνθέτες, μουσικοί και παραγωγοί: Terry Britten και Graham Lyle –οι άνθρωποι πίσω από το “What’s Love Got To Do With It”- ανέλαβαν σχεδόν ολόκληρη την πρώτη πλευρά. Είχε μέσα το πρώτο single, “Typical Male” με σόλο από τον σφίχτη Tim Capello στο σαξόφωνο και τον Phil Collins στα τύμπανα (US#2, 18/10/86 & UK#33, 6/9/86).
Το εύπεπτο αισθαντικό ποπ –κομμένο και ραμμένο για τα fm- “Two People” (US#30, 10/1/87).
Το country / rockabilly “What You Get Is What You See” (US#13, 4/4/87 & UK#30, 28/3/87) με κιθάρα από τον Eric Clapton.



Όσο για τη δεύτερη; Ξεκινά με τη γερή ροκάρια “Back Where You Started”, τη γραμμένη από τον Bryan Adams, με όλη την μπάντα του να παίζει και τον ίδιο να κάνει τα δεύτερα φωνητικά (κυκλοφόρησε σε single μόνο στον Καναδά). 
Συνεχίζει με τo ζυγισμένο ποπ “Break Every Rule” (US#74, 23/5/87 & UK#43, 20/6/87) του Rupert Hine και της στενής του συνεργάτιδας Jeannette Obstoj, το εμψυχωτικό “Paradise Is Here” (UK#78, 12/9/87, συνήθως παιζόταν τελευταίο στο κανονικό σετ στην περιοδεία, με εκτεταμένα σόλο από κάθε μουσικό) με σοπράνο σαξόφωνο από τον τεράστιο Branford Marshalis και επουράνια δεύτερα φωνητικά από την Sam Brown (τρία χρόνια πριν γίνει γνωστή διεθνώς με το “Stop!”), το γευστικό “Afterglow” (με σόλο στα πλήκτρα από τον Steve Winwood), την power ballad “I’ ll Be Thunder”, όπου η Tina αφήνει ψυχή. Και βέβαια, ένα κομματάκι που αντιπροσωπεύει την ουσία του δίσκου.
Το “Overnight Sensation”, γραμμένο για την Tina, o Mark Knopfler των Dire Straits.
«Με είδε σε μια συναυλία μου στον Καναδά. Μου είπε ότι με παρατήρησε προσεκτικά και αμέσως μετά του ήρθε να γράψει ένα κομμάτι για ένα κορίτσι που βρίσκεται εκεί έξω και παλεύει μοναχό του για πολύ καιρό. Που αναγκάζεται και τραβάει ζόρια, χωρίς όμως να έχει σταματήσει να ονειρεύεται. Στην αρχή, όταν ο Mark μου έδωσε το κομμάτι σκεφτόμουν: Τελικά, θέλω να τραγουδήσω κάτι τέτοιο; Θέλω να θυμάμαι τον Ike και πόσο άσχημα περνούσα μέχρι που αποφάσισα να τον εγκαταλείψω; Κι όμως, το τραγούδι του Mark με βοήθησε να καταλάβω ότι τελικά αυτός ήταν ο μόνος δρόμος που ήταν γραφτό να πάρω. Ότι όλα αυτά που μου συνέβησαν, ήταν γραμμένο να μου συμβούν.  Ο Ike θα παρέμενε πάντοτε ένα κομμάτι της ιστορίας της  ζωής μου. Πώς αυτό το κομμάτι είχε αρχίσει πια να θαμπώνει, να είναι μια φιγούρα που ξεμακραίνει, καθώς τη βλέπεις από τον πίσω καθρέφτη του αμαξιού φεύγοντας προς τον προορισμό σου.
Πολλοί έλεγαν, όπως κι ο τίτλος από το τραγούδι του Mark, ότι έγινα “διάσημη μέσα σε μια νύχτα”. Ασφαλώς κάτι τέτοιο δεν ισχύει, είναι όμως αλήθεια ότι μπορεί στη ζωή να υπάρξει μια «Δεύτερη Πράξη». Στη δική μου «Δεύτερη Πράξη», μου χαρίστηκε η ευκαιρία να ξαναγράψω τη ζωή μου από την αρχή, όπως την ήθελα, χωρίς να χρειάζεται να ζω στη σκιά κανενός».



«Πολλές φορές έχω σκεφτεί πώς και ήταν οι βρετανοί, όπως ο Jagger ή ο Bowie, που με πήραν υπό την προστασία τους. Νομίζω ότι είδαν σε μένα κάτι που τους άρεσε : Μια γυναίκα που μπορούσε φωνητικά, σαν ερμηνεύτρια, να σταθεί στο επίπεδό τους και να συνεργαστεί μαζί τους πάνω στη σκηνή μ’ ένα τρόπο ροκ-εν-ρολ που να μπορεί να κάνει όλο το πράγμα να φαίνεται πολύ διασκεδαστικό. O David έλεγε για μένα “Όταν χορεύεις με την Tina, σε κοιτάζει στα μάτια”. Ήμασταν σύντροφοι και συνεργάτες εκεί πάνω. Ίσοι μεταξύ μας. Εκείνη την εποχή, δεν υπήρχαν καθόλου γυναίκες που να μπορούν να τραγουδούν και να χορεύουν σαν κι εμένα – γυναίκες που μπορούν να είναι σέξυ χωρίς να κάνουν να φαίνεται ότι η όλη φάση είναι για το σεξ. Έβγαινα με τα ψηλά μου τακούνια και το κοντό μου φόρεμα και το πράγμα είχε πολύ χορό, γέλιο και διασκέδαση, δεν χρειαζόταν να κάνω τις γυναίκες που ήταν μέσα στο κοινό να νιώθουν ότι πάω να την πέσω στους άντρες τους».

Μέσα στο 1987, είχε μια ακόμη επιτυχία στα single, το ντουέτο της με την Eric Clapton, το “Tearing Us Apart”, από το δίσκο του τελευταίου “August” (UK#57, 27/6/86). Ολόκληρη τη χρονιά εκείνη, ’86-’87 η Tina βρισκόταν στο δρόμο: μια εκτεταμένη παγκόσμια περιοδεία, απ’ όπου και το απολαυστικό διπλό Live αλμπουμ που κυκλοφόρησε το Μάρτιο του ’88, “Tina – Live In Europe”.



Το “Break Every Rule” (US#4, 8/11/86 & UK#2, 20/9/86) έκανε αίσθηση και στην Ελλάδα, ιδίως με το “Typical Male” και το “Two People” τα οποία βρήκαν το δρόμο τους και στις διπλές συλλογές με τις «επιτυχίες» λίγο πριν και λίγο μετά τα Χριστούγεννα του ’86. Μνημείο, βέβαια, εποχής αποτελεί και ο ελληνικής εκτύπωσης δίσκος, το οποίο, συμφώνως προς τις αλήστου μνήμης επιταγές της πολυεθνικής EMI προς αποδυνάμωση του χονδρικού παραεμπορίου μέσα στην Ε.Ο.Κ., στο εξώφυλλο αναγράφει τους τίτλους σε εκπάγλου πρωτοτυπίας ελληνικόηχη τερατομορφία (βλ. μ.α. «ΓΟΥΑΤ ΓΙΟΥ ΓΚΕΤ ΙΖ ΓΟΥΑΤ ΓΙΟΥ ΣΗΗ»).

Παναγιώτης Παπαϊωάννου